14 Nisan 2016 Perşembe

Geniş-Şimdiki Zaman



Çekim Özeti:

Fiil Kökü Son Hece
Resmi Çekim

Sesli
ㅂ니다
Gelmek 오다
옵니다
Sessiz
습니다
Yemek  먹다
먹습니다
düşer
ㅂ니다 eklenir
Yaşamak 살다
삽니다

Fiil Kökü Son Hece
Nazik Çekim


sessiz
yada

아요
Yaşamak 살다
살다 + 아요 = 아요

sessiz
diğer sesliler

어요
Yemek 먹다
먹다 + 어요 = 먹어요
하다
여요 = 해요
Söylemek 말하다
말하다 = 말해요

sesliise,seslerinden birisi silinir:

Buluşmak  만나다
만나다 + 아요 = 만나요

sesli ise + 아요 = ㅘ요  kaynaşması görülür:

Gelmek  오다
오다 + 아요 = 와요


, yadaseslileri ile bitiyorsa silinir:

Göndermek  보내다
보내다 + = 보내요


ile bitiyorsa, ve  kaynaşarak olur:

배우다 + 어요 = 배워요


ile bitiyorsa, ve  kaynaşır veolur:

마시다 +어요 = 마셔요


Fiil Kökü Son Hece
Sıradan Çekim

sessiz
~
Yemek 먹다
 먹는
sesli
~
Öğrenmek 배우다
배운다
Anlamak 이해하다
이해한다

Fiil Kökü Son Hece
Senli Benli Çekim


sessiz
yada

Yaşamak 살다
살다 + =

sessiz
diğer sesliler

Yemek 먹다
먹다 + = 먹어


Fiil
Senli-Benli Çekim
- 반말
Sıradan Çekim
한다 - 반말
Nazik Çekim
해요 -존대말
Resmi Çekim
합니다-존대말
Yemek
먹다
먹어
먹는
먹어요
먹습니
İçmek
마시다
마신
마셔요
마십니
Gitmek
가다
가요
갑니
Gelmek
오다
옵니
Koşmak
달리다
달린다
달려
달립니
Okumak
읽다
읽어
읽는다
읽어
읽습니
Dinlemek
듣다
들어
듣는다
들어
듣습니



Gerçekleşmekte olan bir olay:

“Yiyorum” anlamında먹어요kullanılabilir ancak yeme işleminin tam o anda gerçekleştiğini ifade etmenin bir diğer ve daha doğru bir yolu ~ 있어요 biçimidir.
Sözlük biçimi düşürülür ve fiil köküne 있어요 eklenir.
Senli-benli biçim için sadece 있어 eklenir.


있어요             
Pirinç yiyorum

우유 마시 있어요
Süt iyorum

반바지 있어요
Şort giyiyorum

매일 읽는다.
매일밤 내가 책을 읽어().
Her gece kitap okurum

파란색 좋아한다.
파란색을 좋아해().
Mavi rengi severim.

그녀 예쁘다.
그녀가 예뻐().
O çok hoş (bir bayan/kız).


지금 해요?
Şu anda/şimdi ne yapıyorsun?

지금 음악 듣고 있어().
Şu anda/şimdi müzik dinliyorum.

노래 자주 들어요.
Bu şarkıyı sık sık dinlerim.

오늘은 시까지 일해요?
Bugün ne zamana kadar çalışıyorsun?

지금 들어요?
Ne dinliyorsun?

민아 학교 간다
Mina okula gider.

현주 자주 본다
Hyun-ju sık sık dışarı bakar


5 yorum:

  1. sıradan çakim hangi durumlarda kullanılır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yakın arkadaş, akraba, aynı yaşta kişiler, çocukalra karşı, kitap, gazete, magazine yazıları, dolaylı anlatım, gramer kitaplarında örnek veririken, bazı açıklamalarda kullanılır.

      Sil
  2. bu siradan cekimin anlamadim nin ekinin geldigi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. fiil köküne 는다 ekleniyor. kök sesli ile bitiyorsa sadece ㄴ다.
      먹다 yemek kökü: 먹 + 는다 = 먹는다
      가다 gitmek kökü: 가 + ㄴ다 = 간다

      Sil
  3. Bu nazik çekimde hem sessiz yazmışsınız hem de ㅏ ve ㅗ seslilerini yazmışsınız anlamadım ve alttaki de aynı şekilde

    YanıtlaSil